بطور کلی تحقیقات بازار روشهای مختلفی دارد که بر دو اساس استوار است . تحقیق بر اساس اهداف تحقیق و تحقیق بر اساس روش جمع اوری اطلاعات
1- تحقیقات بر اساس اهداف تحقیق شامل موارد ذیل می باشد
· تحقيقات در مورد وضعيت بازار
· سهم بازار ، شناخت رقبا و …
· گروه بندي وتقسيم بندي مشتريان
· تعيين جايگاه شرکت / محصول در بازار از ديدگاه مصرف کنندگان
· رضايت سنجي و بررسي نيازها ، خواستها و ترجيحات مصرف کنندگان
· بررسي علت و انگيزه خريد مصرف کنندگان و عادات موثر در مصرف کالاها
· تجزيه و تحليل و پيش بيني فروش
· تحقيقات در مورد محصول
· تحقيق در مورد پیش برد فروش ( تبليغات – سمپلینگ و پروموشن – …)
· تحقيقات در مورد توزيع محصول
· تحقيقات در مورد قيمت محصول
· تحقیقات در خصوص برندینگ ( ارزش ویژه برند – تصویر برند – شخصیت برند و….. )
· تحقیقات در خصوص برنامه تبلیغاتی ( اثر بخشی تبلیغات – رسانه و پیام های تبلیغاتی – کمپین تبلیغاتی )
· تحقیقات در خصوص بازاریابی الکترونیکی ( استراتژیهای و برنامه های بازاریابی الکترونیکی )
· تحقیقات در خصوص وفاداری مشتریان
· تحقیقات در زمینه ارتباط با مشتریان
2- تحقیقات بر اساس روشهای جمع آوری اطلاعات
· تحقیقات اکتشافی ( کشف مسائل – شناخت شاخص ها و عوامل )
· تحقیقات توصیفی ( اندازه گیر عوامل )
· تحقیقات آزمایشی ( آزمایش تاثیر عوامل مستقل بر وابسته )
3- روشها و ابزارهای جمع اوری اطلاعات
· گروه متمرکز )کانونی) -focus group
· مصاحبه های عمیق و نیمه عمیق ( ظبط صدا و….)
· مطالعات کتابخانه ای ( سوابق موضوع مورد مطالعه – تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع مطالعه و …)
· مطالعات داده های ثانویه
· مصاحبه مستقیم با پرسشنامه با سوالات بسته ، باز ( بسته و باز )
· تلفنی ( CATI – TI)
· الکترونیکی ( ایمیل و….)
· با استفاده از ابزارهای الکترونیکی ( موبایل . تبلت و………) و نرم افزارهای مرتبط
· مشاهده و یادداشت
· شبکه های اجتماعی ( لینکدین – فیس بوک – تلگرام -……….)
· تحقیق بصورت آزمون سنجش برای پرسشنامه های تعداد بالا ( نرم افزار به همراه اسکن پرسشنامه )
· و….