لینکدین

تحقیقات بازار

بطور کلی تحقیقات بازار روشهای مختلفی دارد که بر دو اساس استوار است . تحقیق بر اساس اهداف تحقیق و تحقیق بر اساس روش جمع اوری اطلاعات

1-    تحقیقات بر اساس اهداف تحقیق شامل موارد ذیل می باشد

·  تحقيقات در مورد وضعيت بازار

·  سهم بازار ، شناخت رقبا و …

·  گروه بندي وتقسيم بندي مشتريان

·  تعيين جايگاه شرکت / محصول در بازار از ديدگاه مصرف کنندگان

·  رضايت سنجي و بررسي نيازها ، خواستها و ترجيحات مصرف کنندگان

·  بررسي علت و انگيزه خريد مصرف کنندگان و عادات موثر در مصرف کالاها

·  تجزيه و تحليل و پيش بيني فروش

·  تحقيقات در مورد محصول

·  تحقيق در مورد پیش برد فروش ( تبليغات – سمپلینگ و پروموشن – …)

·  تحقيقات در مورد توزيع محصول

·  تحقيقات در مورد قيمت محصول

·  تحقیقات در خصوص برندینگ ( ارزش ویژه برند – تصویر برند – شخصیت برند و….. )

·  تحقیقات در خصوص برنامه تبلیغاتی ( اثر بخشی تبلیغات – رسانه و پیام های تبلیغاتی – کمپین تبلیغاتی )

·  تحقیقات در خصوص بازاریابی الکترونیکی ( استراتژیهای و برنامه های بازاریابی الکترونیکی )
·  تحقیقات در خصوص وفاداری مشتریان

·  تحقیقات در زمینه ارتباط با مشتریان

2-  تحقیقات بر اساس روشهای جمع آوری اطلاعات

·         تحقیقات اکتشافی ( کشف مسائل – شناخت شاخص ها و عوامل )

·         تحقیقات توصیفی ( اندازه گیر عوامل )

·         تحقیقات آزمایشی ( آزمایش تاثیر عوامل مستقل بر وابسته )

3- روشها و ابزارهای  جمع اوری اطلاعات

·         گروه متمرکز )کانونی) -focus group

·         مصاحبه های عمیق و نیمه عمیق  ( ظبط صدا و….)

·         مطالعات کتابخانه ای ( سوابق موضوع مورد مطالعه – تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع مطالعه و …)

·         مطالعات داده های ثانویه

·         مصاحبه مستقیم  با پرسشنامه با سوالات بسته ، باز ( بسته و باز )  

·         تلفنی ( CATI  – TI)

·         الکترونیکی ( ایمیل و….)

·         با استفاده از ابزارهای الکترونیکی ( موبایل . تبلت و………) و نرم افزارهای مرتبط

·         مشاهده و یادداشت

·         شبکه های اجتماعی  ( لینکدین – فیس بوک – تلگرام -……….)

·         تحقیق بصورت آزمون سنجش برای پرسشنامه های تعداد بالا ( نرم افزار به همراه اسکن پرسشنامه )

·         و….

https://www.market-research.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *